Share, , Google Plus, Pinterest,

Print

DÜNYA KALP GÜNÜ BASIN AÇIKLAMASI

Dünyada eğitim ve gelir düzeyindeki yükselme, beslenme alışkanlıklarının değişmesi, bulaşıcı hastalıkların kontrolü gibi etkenler beklenen yaşam süresinin artmasına neden olmuştur. Yaşam süresinin uzaması istenen bir şey olmakla birlikte, paralelinde bulaşıcı olmayan kronik hastalıkların görülme sıklığında artış meydana gelmiştir. Yaşlı nüfusun çocuk nüfusa oranla artış içinde olması, toplumdaki sağlık sorunlarının çocukluk çağı hastalıklarından yaşlı nüfusta görülen bulaşıcı olmayan kronik hastalıklara doğru kaymasına yol açmıştır. Tüm bu nedenlerden dolayı kalbi korumaya dikkat çekmek için Eylül ayının son Pazarı Dünya Kalp Günü olarak kutlanmaktadır. İlimizde de Dünya Kalp Günü kapsamında Uzun Yaşamın Sırları; Kalp Hastalıklarından Korunma konulu konferans düzenlenmiştir. Konferans, Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi doktorlarından Kardiyoloji Uzmanı Doç. Dr. Serdar SEVİMLİ tarafından verilecektir.

Türkiye ulusal düzeyde 2004 verilerine göre, ölüm nedenleri arasında ilk sırayı 205.457 ölümle kardiyovasküler hastalıklar (tüm ölüm nedenlerinin %47,73’ü) almaktadır. Kardiyovasküler hastalıklara bağlı olarak 102.386 erkek (tüm ölüm nedenlerinin %43,89’u), 103.071 kadın (tüm ölüm nedenlerinin %52,27’si) kaybedilmiştir.

Kardiyovasküler risk faktörleri; yaş ve cinsiyet, birinci derece akrabalarda erken yaşta kardiyovasküler hastalık öyküsü, sigara kullanımı, hareketsiz yaşam, stres, aşırı kilo, hipertansiyon, yüksek kolesterol ve diyabettir.

Bu risk faktörleri içinde, aile öyküsü varlığı, yaş ve cinsiyet dışında, değiştirilebilir risk faktörlerinin kontrol altına alınması ile koroner kalp hastalıkları, inme ve Tip 2 diyabetin (şeker hastalığının) %80 oranında önlenebileceği gösterilmiştir. Risk altındaki bireyler tanımlanabilirse, bu kişilerin ve toplumun kardiyovasküler hastalık riski azaltılabilmektedir. Kardiyovasküler hastalıklardan korunmada yaklaşım tarzı, tek bir risk faktörüne değil, genel riskin düşürülmesine yönelik, çoğul risk faktörleri gözetilerek multidisipliner olmalıdır.

Kalp hastalıklarından uzak durmanın başlıca yolu sağlıklı beslenmek ve hareketli bir yaşam tarzı benimsemektir. Bol sebze, meyve ve hafif yağlarla desteklenecek diyet sayesinde kandaki yağ oranının dengesi sağlanır. Yemeklerde mümkün olduğunca az tuz kullanarak, kendinizi az tuzlu yemeğe alıştırmanız yüksek tansiyonu önler ve sizi kalp hastalıklarından korur, hazır yiyeceklerden uzak durarak ve günlük spor egzersizi yaparak kalbinizi koruyabilir uzun ve sağlıklı bir yaşam sürebilirsiniz.

Günde 30 dakika yürüyüş yapılması en kolay egzersiz türüdür bu şekilde kilo kontrolü sağlayarak stresi azaltabilirsiniz. Düzenli egzersiz ile damarların elastikiyeti artarak, tansiyon, kan yağları ve şekerinde düşme sağlanabilir.

Kalbinizi korumak ve sağlıklı bir yaşam tarzı seçmek sizin elinizde. Tüm halkımızın Dünya Kalp Gününü kutlar, sağlıklı günler dilerim.

                                                                                    Dr. Cumhur Hakkı ÇANKAYA

                                                                                        Halk Sağlığı Müdürü